Vandaag de dag is online winkelen niet langer optioneel, het is in deze tijd een absolute prioriteit want het is een eerste manier van winkelen geworden. Waar iedereen eerder altijd een winkel fysiek bezocht, is het tegenwoordig noodzakelijk en veel gangbaarder om online te bestellen. Inmiddels kunnen we wel stellen dat e-commerce platformen zoals Shopify de economie hebben veranderd.
Door de grote sprong voorwaarts in de ontwikkeling van internet en technologie, zijn de belemmeringen om deel te nemen aan e-commerce geleidelijk gedaald voor zowel verkopers als kopers. Het gemak van online winkelen is onweerstaanbaar.
Deze beweging van de economie geeft veel ondernemende mensen een extra stimulans om een eigen bedrijf te starten. Het is voor sommigen nog niet helemaal voor te stellen, maar de kansen voor online verkoop zijn echt en er in principe voor iedereen.
Dus, welk e-commerceplatform zou je moeten kiezen en waarom? Shopify is inmiddels beroemd over de hele wereld en in dit artikel noemen we een aantal redenen voor de enorme toename in populariteit van dit platform.
Wat is Shopify?
Shopify is een van de meest populaire e-commerceplatforms die alles biedt wat je nodig hebt voor jouw eCommerce-winkel en tegelijkertijd de gemakkelijkste vereisten heeft om te gebruiken. Het platform biedt inmiddels meer dan 1.000.000 bedrijven wereldwijd de mogelijkheid om producten online verkopen. Het Shopify systeem biedt je een reeks handige functies die je eCommerce-website goed laten functioneren en deze effectief naar een hoger niveau tillen.
Met eenvoudig te gebruiken beschikbare tools en instelmogelijkheden kun je jouw assortiment beheren en je producten met de juiste aanpak overal verkopen, ongeacht de grootte van je bedrijf en wat voor type product je wilt verkopen.
Wat maakt Shopify tot een geschikt e-commerceplatform?
Eenvoudig in gebruik
Allereerst is Shopify een zeer populair e-commerceplatform omdat het de lasten en complexiteit van het onderhoud en beheer van een online winkel sterk vermindert. Zelfs zonder enige technische achtergrond kun je jouw online winkel voor een groot deel zelf beheren en met de beschikbare tools in je dagelijkse werkzaamheden aan je winkel al veel voor elkaar krijgen.
Waar je ook begint, als nieuwkomer of als eigenaar van een winkel, wij kunnen je met Shopify helpen om de details van je winkel om te zetten in een online winkel en zo de juiste online winkelervaring voor je klanten te creëren.
Zodra de basis voor je winkel is gelegd, de configuratie, design & vulling met assortiment is gedaan, kun je in principe live met de shop en beginnen met het online verkopen van jouw producten of diensten. In dit stadium kijken veel ondernemers en fysieke winkeleigenaren angstvallig naar al het werk voor de online winkel, maar met Shopify is het beheer van je assortiment en afhandeling van je bestellingen in ieder geval intuïtief en behoudt je hierover controle.
Extra functionaliteit? Daar zijn vaak apps voor.
Shopify is beschikt over een oceaan aan handige apps. Dat maakt het een hele goede keuze voor iedereen die wil ondernemen in het e-commerce landschap. Gebruikers worden steeds enthousiaster over Shopify, omdat het app-ecosysteem alle functies en oplossingen biedt die ze nodig hebben voor hun online winkels.
De app store van Shopify is een schat aan functionaliteit die je aan je winkel kunt toevoegen. Je kunt recensies, loyaliteitsprogramma’s, klantenwensenlijsten toevoegen, diepgaande analyses krijgen, etiketten en pakbonnen afdrukken, integreren met boekhoudsoftware, verzendprogramma’s en sociale mediasites, en niet te vergeten allerlei beschikbare marketingapps. Met meer dan 2000 om uit te kiezen, wat je ook wilt doen, er is waarschijnlijk een app voor. Het voordeel van deze Shopify-apps is dat je ze kunt inzetten naar gelang je groeit met je bedrijf. Belangrijk wel om te weten is dat er veel gratis zijn, maar bij veel (goede) apps komen er wel maandelijkse kosten bij kijken.

Als het bijvoorbeeld gaat om Shopify-dropshipping, kunnen veel geweldige Shopify-apps de dropshipping-inspanningen vereenvoudigen. Een van de meest bekende apps is Oberlo die perfect werkt op Shopify. Het biedt tal van functies die alle aspecten dekken om een online business op basis van dropshipping te beginnen, inclusief productonderzoek, voorraadbeheer, product aanpassingen, het volgen van bestellingen en verkopen, en nog veel meer.
Veilig en betrouwbaar
Als je een eCommerce-winkel hebt, krijg je te maken met gevoelige klantinformatie, waaronder creditcardgegevens, plus soms wat ongeduldige klanten. Dit betekent dat je site snel, veilig en altijd online moet zijn. Een van de grote voordelen van een gehoste SaaS oplossing is de betrouwbaarheid die deze biedt. Shopify zorgt voor al het serveronderhoud en upgrades om jouw winkel en winkelwagentje te allen tijde beschikbaar te houden en ervoor te zorgen dat pagina’s snel worden geladen.
Alle Shopify-servers behouden gemiddeld een uptime van 99,8%. Het biedt ook onbeperkte bandbreedte die helpt bij het omgaan met de toename van het verkeer. Het meest cruciale deel om hier op te merken is dat ze een toegewijd team hebben voor platformonderhoud dat helpt bij het verminderen van de downtime en kan helpen bij het prioriteren van bedrijfsfunctionaliteiten. Met minder risico op downtime, zal je meer op je gemak zijn, wetende dat je online bedrijf soepel draait waarmee het een belangrijke reden is om Shopify in te zetten als jouw ecommerce oplossing.
SSL-certificaten kunnen voor je winkel worden ingeschakeld om alle gegevens te versleutelen en door te geven via een beveiligde verbinding, waarbij Shopify zorgt draagt voor de PCI-compliance (vereist als je met creditcard betalingen te maken hebt).
Goede ondersteuning
Shopify biedt geweldige ondersteuning aan zowel ons als partner als aan de de klanten als gebruiker van het e-commerceplatform. De klantenservice van Shopify is 24/7 beschikbaar en toegewijd aan het vinden van oplossingen voor allerlei problemen met betrekking tot dit online winkelplatform. Bij vragen of problemen kun je natuurlijk contact met ons opnemen alsook direct met Shopify in contact komen via e-mail, livechat en telefoon.
Het klantenserviceteam van Shopify zal vragen / problemen over het gebruik proberen op te lossen. Komen zij er niet direct uit, dan wordt er ruggespraak gehouden met hun technisch team en volgt men een verzoek meestal binnen een dag op. Uiteraard vormen wij als Shopify-experts de eerste lijn voor vragen van onze klanten en nemen wij graag technische kennis (en soms hoofdpijn) uit handen zodat jij als klant je kunt concentreren op de groei van jouw bedrijf.
Ondersteuning voor de belangrijkste betaalmethodes
Als klanten hun favoriete betaalmethoden niet in jouw online winkel kunnen vinden, zullen ze waarschijnlijk hun winkelwagentje verlaten en niet meer terugkomen om de bestelling af te ronden. Zelfs als ze overschakelen naar een andere betaalmogelijkheid en toch besluiten af te rekenen, is de kans groot dat ze minder tevreden zijn en niet heel graag nogmaals terugkomen naar je online shop.
Het goede nieuws?
Shopify biedt meer dan honderd integraties met betalingsopties, waaronder bijna alle veelgebruikte betalingen, zoals iDEAL, Klarna Achteraf Betalen, Paypal, Apple Pay, Amazon Pay, Stripe en nog veel meer betalingsintegraties van derden. Als je geen klanten wilt verliezen of de afreken ervaring zo soepel mogelijk wilt aanbieden, zit je zeker goed bij Shopify.
Verkoop via meerdere kanalen
Een belangrijk voordeel van de inzet van Shopify is dat het je mogelijk maakt om te verkopen waar je klanten zich bevinden. Verkopen op een e-Commerce website is daarmee niet de enige manier om geld te verdienen. Met Shopify kun je de online winkel moeiteloos integreren met verschillende andere grote en robuuste marktplaatsen om je producten via verschillende kanalen zoals een Bol.com of Amazon te verkopen.
Nu heb je enkel de kosten voor slechts één platform, aanvullende apps en eventueel wat ontwikkelwerkzaamheden. Je kunt vervolgens bedrijf met zichtbaarheid uitbreiden en meer klanten van giganten als Amazon of eBay bereiken. Bovendien is het onweerstaanbaar interessant om sociale mediaplatforms zoals Facebook, Instagram of Twitter aan te boren, waar inmiddels een groot deel van de populatie zich bevindt. Met Shopify is het mogelijk om daar gelijk wat mee te doen.
Conclusie
Hierboven staan de meest geschikte kwaliteiten die van Shopify het beste e-commerceplatform voor bijna elk type bedrijf maken. Als je nog meer criteria nodig hebt nodig om dit platform te evalueren kun je natuurlijk ook met ons contact opnemen om van gedachten te wisselen. Heb je een goed idee voor een mooi project? Laat het ons vooral even weten!